Українські Національні Новини
інформаційне агентство
Обізнаність громадян єднає країну
Пʼятниця, 26 травня 2017 20:35
youtube
Новини: Політика

Перейменування міст стане тестом для влади на виконання рекомендацій Венеціанської комісії – В.Медведчук

КИЇВ. 23 січня. УНН. Реальним тестом на готовність погодитися з рекомендаціями Венеціанської комісії стане найближчим часом позиція української влади в питанні перейменування населених пунктів і районів з “невідповідними” назвами. Про це у своєму блозі висловив лідер громадського руху “Український вибір” Віктор Медведчук, передає УНН.

“Через місяць спливає термін, протягом якого Верховна Рада повинна прийняти рішення про перейменування населених пунктів і районів з “невідповідними” назвами, а губернатори повинні зробити те ж саме стосовно іншої топоніміки (вулиць, площ і т. д.), якщо до 21 листопада подібні рішення так і не прийняли органи місцевого самоврядування.

Однак чи потрібно це, якщо перейменувань не хочуть місцеві громади? Більше того, чи потрібно приймати рішення не тільки без урахування думки більшості їхніх жителів, але і розширюючи коло заборонених назв, включаючи в нього і ті, які до комунізму не мають ніякого відношення, як, наприклад, збираються зробити у випадку з перейменуванням Кіровограда?

Такі рішення, по суті, будуть свідчити про ігнорування думки не тільки жителів відповідних населених пунктів, а й Венеціанської комісії, яка 21 грудня минулого року ухвалила проміжний висновок щодо українського закону про декомунізацію.

Щодо перейменувань (пункт 101) там, зокрема, говорилося:

“Відповідний процес повинен відбуватися на основі принципів інклюзивності та належного управління. Слід відвести достатньо часу для консультацій з громадськістю, у тому числі з місцевим населенням. Консультації повинні бути спрямовані на досягнення балансу між резонними інтересами всіх груп суспільства. Так, рішення про перейменування вулиць, будівель та інших громадських місць повинні швидше прийматися обраними місцевими радами, а не державними адміністраціями, за участю всіх зацікавлених сторін. Тому представникам української влади слід розглянути доцільність продовження терміну імплементації цих положень або передбачити винятки у випадку, якщо рішення не будуть ухвалені у встановлений Законом шестимісячний строк. У будь-якому випадку необхідно надати задіяним громадам можливість провести розширені консультації. Залучення органів місцевого самоврядування для прийняття рішень про перейменування є надзвичайно важливим сигналом суспільству про те, що на даній території гармонійно співіснують різні групи населення, і належним кроком у процесі децентралізації”.

І те, що висновок Венеціанської комісії є проміжним, а не остаточним, ніяк не привід применшувати його значення. Він отримав такий статус тільки з однієї причини: українська делегація стверджувала, що закон змінять з урахуванням думки європейських експертів, і просила прийняти остаточний висновок вже з урахуванням цих змін.

А просити підстави були: закон піддали жорсткій і докладній критиці (текст висновку містить більше 30 сторінок). Наведу тільки підсумкові висновки:

“116. ... Держави вправі вводити законодавство, що забороняє або навіть визнає кримінальним злочином використання символіки та пропаганди певних тоталітарних режимів, однак такі закони повинні відповідати вимогам Європейської конвенції та інших регіональних та міжнародних правових документів у галузі прав людини, а також узгоджуватися з їхніми національними конституціями.

117. У тих випадках, коли зазначені закони призводять до обмеження свободи вираження поглядів чи свободи об’єднань, такі обмеження повинні відповідати вимогам трискладового тесту, тобто: бути встановлені законом, має законну мету і бути необхідними в демократичному суспільстві. У тих випадках, коли вони призводять до втручання у здійснення права на вільні вибори, втручання повинно відповідати умовам законності та пропорційності. Ні за яких обставин закони не повинні порушувати принцип nullum crimen sine lege (немає злочину без закону, який його припускає).

118. Хоча Закон № 317-VIII можна вважати таким, що має на меті законні цілі, він не є досить точним і чітким для того, щоб людина могла з достатньою впевненістю, завчасно передбачити законність або незаконність своїх дій, і для того, щоб запобігти довільному втручанню органів державної влади.

119. Отже, Венеціанська комісія та ОБСЄ / БДІПЛ хотіли б надати наступні рекомендації, спрямовані на вдосконалення Закону № 317-VIII:

a) Символіка: для забезпечення ясності і конкретності Закон повинен містити менш великий і вичерпний перелік забороненої символіки (оскільки в українському законі топоніміка також відноситься до символіки, це, по суті, і вказівка переглянути норми про перейменування. — В. М.);

b) Пропаганда: це поняття має бути чітко визначеним, особливо коли воно застосовується з метою криміналізації певних дій;

c) Заперечення злочинів: відповідні положення повинні бути пов’язані з конкретними злочинами, а не просто вказувати на “злочинну природу” режиму в цілому, що є занадто розпливчастим;

d) Санкції: тільки ті дії, які являють собою дійсну загрозу суспільству, повинні тягнути за собою кримінальну відповідальність, що повинна бути пропорційна тяжкості вчиненого злочину. Проста демонстрація символіки або використання назви не повинно каратися позбавленням волі;

e) Заборона об’єднань (у тому числі політичних партій): у Законі слід чітко вказати, що заборона будь-якого об’єднання є крайнім заходом, до якого можна вдаватися тільки у виняткових випадках, пропорційно тяжкості злочину. Це стосується в першу чергу політичних партій у світлі їх важливої функції в демократичному суспільстві“.

По суті, Венеціанська комісія дійшла тієї ж думки, що і головне науково-експертне управління Верховної Ради, чиї фахівці, як я вже писав у квітні, “детально і аргументовано довели, що цей законопроект не відповідає Конституції і законодавству України, його положення суперечливі і не витримують жодної критики з юридичної точки зору. Порушення конституційних принципів політичного та ідеологічного плюралізму, заборона громадських об’єднань без рішення суду, „сумнівні і недостатньо обґрунтовані“ зміни до Кримінального кодексу України, згідно з якими визнаються кримінально караними діяння, які „не можна розглядати як злочини, оскільки вони самі по собі не становлять суспільної небезпеки“, — ці та безліч інших зауважень народні депутати просто проігнорували”.

Але ігнорувати думку Венеціанської комісії — структури Ради Європи — все ж складніше, ніж думку власних експертів. Інакше представникам української влади на засіданні було б все одно, проміжний цей висновок або остаточний.

Проте і після того, як даний висновок був прийнятий, в Раді так і не з’явився проект про відповідні зміни в цей одіозний закон. Очевидно, депутати не відійшли ще від ударного виконання “рецептів” МВФ з бюджету і податків і у них тривають зимові канікули. Не здивуюся, якщо проект не з’явиться і через місяць. У будь-якому випадку практично виключено, що в лютому подібний проект пройде всю процедуру.

Тому реальним тестом на готовність погодитися з рекомендаціями Венеціанської комісії стане найближчим часом позиція української влади в питанні перейменування", — написав В.Медведчук.

Джерело: УНН
Loading...
Loading...
SELECTORNEWS - покупка, обмен и продажа трафика
загрузка...
Погода, Новости, загрузка...