Українські Національні Новини
інформаційне агентство
Обізнаність громадян єднає країну
Вівторок, 24 січня 2017 21:30
youtube
Публікації: Економіка

Г.Романенко: Реформи в ДФС зустріли колосальний спротив

Г.Романенко: Реформи в ДФС зустріли колосальний спротив

Эксперт по таможенным вопросам Геннадий Романенко

Про роботу радника в Держфіскальній службі

Як побудувати якісну роботу митного спрямування в Державній фіскальної службі, чи вдалося ліквідувати колишні схеми контрабанди, і як система пручається очищенню. Про це в інтерв'ю виданню Апостроф розповів колишній позаштатний радник глави ДФС Геннадій Романенко, повідомляє УНН.

- Перше питання - чому ви працювали позаштатним радником?

- Коли мене запрошували консультувати з питань митниці, насамперед, звернули увагу на мій досвід. Чотири місяці тому мене запросили з ціллю допомогти розібратися в ситуації, що склалася на митниці. Я допоміг, чим зміг, і зараз я вже не позаштатний радник, моє завдання виконано. У митних органах я з 1997 року, де пройшов шлях від рядового інспектора до начальника декількох великих митниць. За свою професійну кар'єру працював у 8-ми ключових регіонах країни до 2014 року. Тому знайомий зі специфікою роботи всієї митної системи України. Мене запрошували для виконання конкретного завдання - допомогти розплутати контрабандні схеми, які вибудувались на митниці до призначення нового голови ДФС.

- І який результат?

- Моя функція, як експерта, полягала в консультаціях і пропозиціях. Головне завдання, яке стояло перед відомством і яку вирішувала нова команда - стабілізувати ситуацію на митному напрямку. Я вважаю, що їм це вдалося зробити, незважаючи на повну бездіяльність пана Лікарчука, який відповідав за цей напрямок.

- А чому її потрібно було стабілізувати? Вона була у кризовому стані?

- Так, ситуація була критичною. У кожному регіоні йшли свої процеси, на які у держави з різних причин не було можливості ефективно впливати. Тобто ми звернули увагу на втрату управлінням процесами на місцях.

- Тобто фактично існували удільні князівства?

- Можна сказати і так. І багатьох це влаштовувало. Але так не повинно бути. Тому що в цій ситуації якраз і вибудовуються різні контрабандні схеми. Звичайно, комусь на регіональному рівні це зручно. Митна та податкова служба повинні бути єдиною структурою, яка працює під єдиним центральним управлінням, принаймні на цьому етапі розвитку нашої держави. Має бути чітка вертикаль. Забезпечити ефективне і стабільне наповнення державного бюджету іншим шляхом неможливо. Їх просто не існує.

- Ці регіональні князі досить заможні і впливові. Вони так просто відмовилися від своїх повноважень на користь держави?

- Зовсім не просто. Опір був божевільним, він і до сих пір існує. Люди не хочуть втрачати регіонального впливу на митницю, вони йдуть на все, щоб зберегти колишні правила гри, які збагачують тільки цих місцевих князьків, а не йдуть на користь українському народу. На жаль, за допомогою київських покровителів вони били скрізь, де могли, в тому числі і в ЗМІ. Але не лають і не намагаються очорнити тільки того, хто нічого не робить і нікому не заважає. Так що це і можна вважати критерієм і оцінкою роботи.

- Якщо ми говоримо про критику, то 7 вересня звільнено заступника глави ДФС Лікарчука, і він відразу почав активно викривати роботу служби. Чому його взагалі звільнили?

- Це рішення Кабінету міністрів, тому з мого боку не зовсім коректно його коментувати. Але пан Лікарчук був і продовжує залишатися дуже далеким від розуміння роботи тієї ж митниці. На цій посаді це була випадкова людина, який на своєму звільненні намагається заробити хоча б політичні дивіденди. Маніпулює вирваними з контексту цифрами, замінює поняття тощо. При цьому, постійно чуємо скарги, що йому хтось і щось заважав, заважає, починаючи від Романенко і закінчуючи МВФ. Я ще скажу по-іншому: якби цієї людини на цій посаді не було б взагалі, то результати роботи відомства за ці 4 місяці були б в рази кращими. Цю посаду повинен очолити професійний і чесний митник. Двічі цей пост очолювали не кадрові митники, і двічі це закінчувалося фіаско.

- Він наполягав на поділі податкової і митниці, в цьому є сенс?

- Я проти поділу. Це повинна бути єдина структура.

Митна та податкова служби повинні спільно вирішувати фіскальні завдання. Наведу приклад - досі існує практика окремої реєстрації бізнесу в податковій і акредитації на митниці. Хіба це правильно? Потрібно ліквідувати ці зайві складності для підприємців. На регіональному рівні ці структури досі розділені. Я вважаю, що це неправильно. Спільна робота податкової та митної структур у фіскальному сегменті на регіональному рівні швидко дасть позитивний результат, як для держави, так і для бізнесу. Дозволить закінчити з махінаціями при декларуванні вартості товарів, оскільки буде видно весь комерційний ланцюжок переміщення товарів від перетину кордону і до отримання чека під час продажу. Не сплатив під час розмитнення - сплатиш під час продажу шляхом сплати податку на прибуток. Подивіться, хто проти цього процесу? 99% тих, хто заперечує, є представниками так званих фірм одноденків, які створюються щоб пропустити через себе імпортний товар за різними "протизаконними схемами", коли товар, перш ніж потрапити до покупця, проходить через так звані податкові ями, при цьому, самі фірми оформляють цей товар на осіб без постійного місця проживання, з яких і спитати нічого. Ті ж, хто працює чесно, ті підтримують об’єднання. Але потрібно враховувати, що митники на пункті перепустки через кордон виконують, в тому числі, і інші дуже важливі для держави функції. І цьому сегменту роботи митниці потрібно приділити особливу увагу. Також потрібно залишити всі митні атрибути, окрему профспілку, доцільно відновити професійне свято - День митної служби України.

Боротьба зі схемами йде дуже жорстка, просто дуже рідко процес виходить в інформаційний простір. Але іноді ліквідація контрабандного ланцюжка призводить до серйозних конфліктів - як це було в Закарпатті. Всі побачили тільки фінал конфлікту, а передісторію мало хто знає.

- Що є головним чинником для організації якісної роботи митної служби?

- Те ж, що і для будь-якої іншої служби. Але в митниці винятково - особливу роль грає людський фактор. Тут більше повноважень і вищою є відповідальність за прийняття рішень. Потрібні грамотні, відповідальні люди, для яких совість - не просто слово. Якщо проблема з кадрами, найкращі закони не допоможуть - їх будуть обходити і порушувати. Головне питання - питання сили волі і совісті. Змінили кадри і різні схеми, які працювали, зараз працювати перестали. Багато чого можна зупинити вольовим рішенням. Професіоналізм і відповідальність - ось ключові якості, які необхідні для успішної роботи.

Тому реформувати ДФС в митній частині на даному етапі потрібно, спираючись на діючих порядних і професійних митників, незважаючи на ярлики, які на них починають вішати відразу після призначення на посаду. Бо часто виходить так, що до призначення ніхто не знав про людину, а на наступний день про нього пишуть безліч різних звинувачень.

Буває, що у окремих персонажів демагогія просто зашкалює - одні привласнили собі право, хоча ніколи не бачили людину попередньо, оцінювати її на підставі анекдотів, підслуханих на базарі, інші знайшовши, вибачте, в смітнику якісь папірці подають їх як чиюсь особливу думку . Це теж форма опору системи реформам.

Разом з тим, паралельно готувати нових митних фахівців та управлінців, але необхідно, враховувати, що тільки цілий рік йде на підготовку рядового інспектора з вищою освітою, це буде не швидкий процес. Це як у медицині не можна прийти без відповідної підготовки і зробити операцію, нехай і з допомогою суперкомп'ютера. Чи захочете Ви щоб Вас оперував лікар з 4х місячним досвідом роботи? Звичайно, ні. Тому й не слід над митницею проводити необдумані експеременти.

- Багато говорили про створення єдиних пунктів перепустки, на яких спільно працюють українські та іноземні митники та прикордонники. Як іде цей процес?

- Для цього потрібен міждержавний договір. Наскільки я знаю, робота в цьому напрямку активно ведеться. Хотілося б, щоб ця робота була завершена якнайшвидше, і весь західний кордон, в основному це країни Євросоюзу, отримали спільні пункти перепустки. У більшості випадків партнери підтримують це, але кожен випадок індивідуальний. Потрібно проводити переговори і приймати рішення. Це ефективно в боротьбі з контрабандою, в боротьбі з корупційними схемами і це буде дуже зручно для громадян, які перетинають кордон.

- Що сьогодні в основному ввозять і вивозять з України незаконним шляхом?

- Один з найпоширеніших видів контрабанди сьогодні - підакцизні товари, наприклад цигарки. У нас пачка коштує менше ніж 1 євро, а в Італії п'ять євро. Тобто, навіть продаючи по три євро за пачку, ці люди отримують величезний прибуток. І, щоб не платити мито за ввезення, шукають обхідні шляхи. У нас зараз немає кримінальної відповідальності за контрабанду підакцизних товарів, і я вважаю, що її варто повернути. До нас під виглядом інших дешевших товарів намагаються провезти взуття, одяг та інші товари.

- Ваші опоненти часто заявляють, що ви потрапляєте під люстрацію. Як ви це прокоментуєте?

- Що стосується мене, то я звільнився з митних органів за власним бажанням і не являюсь люстрованим чиновником. Але в цілому навіть у разі люстрації, це не позбавляє будь-яку людину її конституційних прав, не забороняє займатися громадською роботою, політичною діяльністю, консультувати, допомагати, заходити в приміщення органів державної влади. Люстрація - це не заборона служити і бути корисним своїй країні і своєму народові.

Джерело: УНН
Loading...
Loading...
SELECTORNEWS - покупка, обмен и продажа трафика
Новини по темі
загрузка...
Погода, Новости, загрузка...