Українські Національні Новини
інформаційне агентство
Обізнаність громадян єднає країну
Субота, 10 грудня 2016 01:20
youtube
Публікації: Економіка

ДФС: Бути чи не бути роздрібному акцизу на пальне?

ДФС: Бути чи не бути роздрібному акцизу на пальне?

Олексій Лишенко

КИЇВ. 17 жовтня. УНН. У вересні цього року Державна фіскальна служба (ДФС) опублікувала на своєму сайті законопроект “Про внесення змін до Податкового кодексу України”, який передбачає скасування акцизу з роздрібної реалізації нафтопродуктів і включення його ставки до основного акцизу на бензин, ДП та скраплений газ. Наразі зазначений законопроект запропонований до громадського обговорення перед його винесенням на розгляд уряду та Верховної Ради.

Законопроектом, зокрема, пропонується перенесення ставки роздрібного акцизу на пальне у розмірі - 42 євро/т. до основного податку.

УНН вирішив поспілкуватися із директором департаменту податків і зборів з юридичних осіб ДФС Олексієм Лишенко стосовно механізму скасування роздрібного акцизу, доцільності такого кроку та очікуваних результатів.

Олексію Григоровичу, коли вперше було піднято питання сплати і контролю роздрібного акцизу та що передувало ідеї спростити адміністрування акцизного податку з реалізації пального?

- Питання контролю за сплатою роздрібного акцизу - не є новим у 2016 році. Це питання піднімалося ще у 2015 році з моменту запровадження 5% акцизного податку. За результатами аналізу справляння цього податку ми виявили, що ряд платників, використовуючи недоліки законодавчих норм, наприклад, неоднозначність механізму визначення реалізації пального із комерційною метою, не сплачували цей 5% акцизний податок. В кінці 2015 року, коли проблема тінізації ринку роздрібної торгівлі пальним в черговий раз була піднята - на законодавчому рівні були внесені певні зміни. Зокрема ставку 5% акцизного податку було замінено на 0,42 євроцента з 1 літра пального і була запровадження система електронного адміністрування реалізації пального (СЕАРП).

Завдяки цій системі ми можемо відслідковувати ланцюжок постачання пального від виробника-імпортера до кінцевої АЗС. На сьогодні в СЕАРП зареєстровано близько 17 тис. точок роздрібного продажу пального. Проте виявити факт реалізації пального без касового апарату ми можемо лише під час проведення фактичної перевірки. Провести перевірки усіх 17 тис. об'єктів ми просто об'єктивно не можемо.

За результатами спільних нарад з бізнесом, у тому числі і в Міністерстві фінансів –в середині серпня ми запропонували Мінфіну все-таки підтримати пропозиції бізнесу і підвищити основну ставку акцизного податку, при цьому не справляти податок із роздрібного продажу.

Чи вирішене питання підтримки місцевих бюджетів у разі скасування роздрібного акцизу на пальне та його об'єднання із основним акцизом?

- Дійсно, якщо з одного боку ми спрощуємо адміністрування акцизного податку, воно і нам і платникам стає зрозумілішим, з іншого боку виникає питання яким чином підтримати місцеві бюджети. Не можна однозначно сказати, що питання підтримки місцевих бюджетів в умовах діючого законодавства вирішене. До прикладу: є два села, в одному селі є АЗС, а в іншому немає. Машини жителів обох сіл заправляються на одній АЗС, і виходить, що той акцизний податок, який сплачується АЗС за результатами місячного декларування надходить в бюджет одного села. А в бюджет іншого села він не потрапляє, хоча фактично люди, які їздять на автомобілях та проживають в іншому селі заправляються на цій же АЗС. Було б напевно логічно визначити якийсь механізм, аби обидва села знаходились в рівних умовах. Адже фактично жителі, які проживають і там і там – сплачують цей акцизний податок, коли купують паливо. Проте питання міжбюджетних відносин – це компетенція Мінфіну.

Законопроектом пропонується підвищити розмір ставки основного податку на пальне, зокрема, бензини, дизельне пальне та скраплений газ на рівні - 42 євро/т, чому пропонується саме 42 євро/т?

- На сьогодні Податковим кодексом встановлено ставку акцизу з роздрібного продажу пального 0,42 євро за літр. За нашими підрахунками, якщо основну ставку акцизного податку збільшити, наприклад, на 42 євро за тисячу літрів, то до бюджету додатково надійде по року близько 5 млрд грн. Не весь бізнес підтримує збільшення ставки на 42 євро, але рішення за Мінфіном, як органом що формує податкову політику, та Верховною Радою.

Чи визначено на сьогодні механізм розподілу податків, у разі об’єднання основного і роздрібного? Чия це компетенція?

- Розподіл податків між бюджетами це компетенція Мінфіну. Якщо скасувати акцизний податок з роздрібного продажу та збільшити основну ставку акцизного податку, який повністю зараховується до загального фонду державного бюджету, то логічно передбачити механізм підтримки місцевих бюджетів, аби вони не втратили ці кошти. Варіантів перерозподілу податків між бюджетами може бути безліч, але для визначення механізму такого перерозподілу необхідно змінити Бюджетний кодекс.
Наприклад, для підтримки місцевих бюджетів повинен бути механізм або розподілу частини податку пропорційно населенню, або пропорційно зареєстрованим транспортним засобам у жителів відповідних регіонів – щоб відповідні суми акцизу надійшли до місцевих бюджетів.

До слова, за 7 місяців цього року до місцевих бюджетів в цілому було задекларовано і сплачено 6,7 млрд грн. податку з роздрібного продажу підакцизних товарів, у т.ч. з пального – 4,2 млрд грн. Це суттєво для місцевих бюджетів.

Над чим конкретно у цьому напрямку ДФС сьогодні працює? Що є у компетенції ДФС?

- Ми сконцентрували увагу на аналітичній та контрольно-перевірочній роботі. Аналітична робота, співставлення даних податкових накладних, акцизних накладних, співставлення даних акцизних накладних та поданих декларацій, згідно яких суб'єкти здійснюють декларування та сплату акцизного податку. Говорити про результати ще зарано, адже ряд підприємств, якщо це великі компанії – будуть включені у документальні перевірки. А ті більш дрібні АЗС охоплюються фактичними перевірками, за результатами яких до нараховуються відповідні суми акцизного податку.

Чи дискутували ви із приводу збереження надходжень до місцевих бюджетів, компенсації роздрібного акцизного податку на місцях?

- До ДФС надходять листи від територіальних громад, де вони занепокоєні тим, що акцизний податок з роздрібного продажу, який зараховується до місцевих бюджетів може бути відмінений.

Ми за те, щоб спростити адміністрування податків, зменшити обсяги податкової звітності. Адже якщо не буде акцизного податку із роздрібного продажу – не потрібно буде подавати додаткову декларацію за місцем провадження діяльності. Проте підтримуємо територіальні громади в частині недопущення зменшення доходів їх місцевих бюджетів. Повторюсь, механізм визначення перерозподілу акцизного податку (у разі скасування акцизу з роздрібного продажу) необхідно визначити бюджетним законодавством.

Чи допоможе скасування роздрібного податку на пальне вирішити питання тіньового скрапленого газу?Як?

- Тут питання складне. З одного боку ми бачимо кому реалізували скраплений газ імпортери, інше питання – як цей скраплений газ у подальшому реалізовано споживачу. Тут же виникає питання і касової дисципліни, і справляння ПДВ із того самого роздрібного продажу. Тобто, так, частково ми очікуємо, що проблемні питання, які виникли вже після запровадження роздрібного акцизу (те що нам говорить ринок і те, що бачимо ми на сьогодні) – можуть бути частково врегульовані запропонованими ДФС змінами до Податкового кодексу.

Нагадаємо, як повідомляв УНН, за словами експертів ринку, об’єднання акцизів на пальне дозволить створити однакові умови для всіх учасників ринку.

Також нагадаємо, за підсумками першого півріччя 2016 року через несплату роздрібного податку “сірими” трейдерами бюджет недоотримав приблизно 800 млн грн.

Разом з тим, обласні державні адміністрації, наголошують на тому, що у розподілі роздрібного акцизу на сьогодні існують значні диспропорції

 

Джерело: УНН
Loading...
Loading...
SELECTORNEWS - покупка, обмен и продажа трафика
загрузка...
Погода, Новости, загрузка...