Українські Національні Новини
інформаційне агентство
Обізнаність громадян єднає країну
неділя, 24 вересня 2017 р.21:34
Новини: Політика

Заступник міністра юстиції Чернишов: СІЗО - це наш перший форпост

Денис Чернишов
Денис Чернишов

КИЇВ. 7 вересня. УНН. Кабінет міністрів України виділив 20 мільйонів гривень на створення "Єдиного реєстру засуджених і осіб, узятих під варту". Держателем бази даних стане Міністерство юстиції. З виділеної суми 7 млн ​​витратять на серверне та мережеве обладнання, у 12,5 млн грн обійдеться програмне забезпечення і 500 тисяч гривень спрямують на систему захисту інформації. Про це та про необхідність оптимізації роботи пенітенціарної служби загалом в інтерв'ю УНН розповів заступник міністра юстиції Денис Чернишов.

Систему, про яку говорять "держава в державі", реформують вже кілька років. Минув рік, відколи ліквідували Державну пенітенціарну службу України, після чого контроль над системою відбування покарань перейшов до Міністерства юстиції. Час від часу тюремне питання повертається на порядок денний, проте вбивство ув'язненим співробітниці Одеського СІЗО близько місяця тому з новою силою привернуло увагу до роботи відомства.

Д.Чернишов каже, що службова перевірка завершена, однак це не вирішує кадрового питання в цілому: працювати в тюремній системі, ще й при низькій зарплаті, ніхто не прагне, а багато хто все-таки приходить, прокручує свої корупційні "справи", і все тримається на старих відданих співробітниках. Попри це Д.Чернишов стверджує, що "крига скресла".

- Що це буде за реєстр засуджених? Як він буде працювати, у кого буде доступ? Розкажіть докладно про цю базу даних.

- Це створення реєстру, якого наразі немає. Ми створюємо його з нуля. Це, без перебільшення, - революційний крок і революційна подія для всієї системи. У нас цей реєстр зараз на папері - по колоніях. Наприклад, в ІТТ (ізолятор тимчасового тримання - ред.) є електронний реєстр, а у нас - ні. Ми навіть не можемо зістикуватися і вести нормальну статистику: які, скажімо, наші "клієнти" вийшли на свободу і вчинили новий злочин, хто пройшов ресоціалізацію, як ми спрацювали, і взагалі оцінити нашу роботу. До того ж, це і зниження корупції на місцях, реєстр дозволить вести більш коректно облік на місцях. Взагалі це буде частина великої інформаційної системи, частиною якої є ув'язнений. Там буде його особиста справа: стаття, які у нього є документи, його медична карта, чим він хворів, яке лікування він отримав, які таблетки вживав. Далі робота: яка у нього професія або, може, яку професію він у нас отримав. У нас же близько 60 ПТУ є в наших установах. Чи зможе він цією професією скористатися, коли вийде на свободу, або ми йому порадимо іншу, скільки він відпрацював - його табель, його зарахування. І це все у нас буде централізовано. Тобто, я звідси зможу все бачити і тепер це буде не в зошиті записано олівцем, а в електронній базі, і вона там назавжди залишається.

- Інформацію неможливо буде видалити?

- Неможливо. Інформація буде дублюватися в центральному апараті. Ви розумієте, ось питання корупції: з нею борються у всьому світі. Питання в тому, щоб звести її до мінімальних показників. Інформація (з реєстру - ред.) буде щотижня звірятися, і якщо там вибиває (інформація не збігається - ред.) - все, ми вже їдемо туди з перевіркою. Знову ж таки, там будуть всі заохочення і стягнення (які отримав ув'язнений або заарештований - ред.). А це максимально відображається на умовах попереднього звільнення. Зараз, як ми бачимо по системі, які у нас є зловживання - наприклад, у людини були якісь проблеми, через які щодо неї були застосовані штрафні санкції. Це дуже впливає на те, чи може людина претендувати на умовно-дострокове звільнення. Якщо на місцях - а особиста справа ведеться на папері - сторінки вирвали, інші вставили із заохоченнями - і пішов на УДЗ (умовно-дострокове звільнення - ред.). А коли це в єдиній базі, коли це все дублюється з колонії на центральний комп'ютер, - це унеможливлює такі зловживання.

- Як це буде працювати щодо людини? З якого моменту особа буде реєструватися в базі?

- Дивіться, якщо ми говоримо про динаміку подій - спочатку людина потрапляє в ІТТ (ізолятор тимчасового тримання - ред.) - це не наша відповідальність, а МВС. Якщо суд прийняв рішення про запобіжний захід у вигляді тримання під вартою - він потрапляє вже до нас. Це перший вхід в систему, і з цього моменту ми починаємо облік.

- Наприклад, в управлінні моніторингу дотримання прав людини МВС існує подібна система. Потенційно у вас з'явиться така ж база. Чи будуть в майбутньому ці системи взаємодіяти, щоб не було цього "вікна"?

- Ми будемо до цього прагнути. Є такий термін - шлюзування. Тобто шлюз, через який ці дані будуть обмінюватися. Але якщо ми говоримо про ІТТ - там дуже обмежений термін його перебування, а у нас ця база буде мати набагато більше параметрів. Тому наша база буде дуже широкою з точки зору інформації, яка там буде міститися. Ще раз повторюся - це і особиста справа, і медична карта, і багато іншого. До речі, для мене неприємною новиною стало, що дуже багато наших "жителів", мається на увазі пенітенціарної системи, вперше в житті пройшли медичний огляд, потрапивши до в'язниці.

читайте також: Правозахисники про в'язниці і СІЗО: проблеми в системі залишилися, змінилися лише декорації

Ясно, що коли я вам говорю про СІЗО, то це наш перший форпост. Тут, за участі Червоного Хреста, ми створюємо умови, які дозволять його (заарештованого - ред.) максимально обстежити і не допустити посилення хвороб та інфекцій, з якими нам буде дуже важко працювати. Ця система, як для інформації, так і для ведення статистики - це дуже важливо. Ті ж самі медикаменти або харчування. Деякі речі ми зможемо, не виїжджаючи на місце, контролювати. Будь-яка інформаційна система дозволяє порівнювати і вести таку статистику. Наприклад, є дві особи в двох різних колоніях з однаковим діагнозом. Ми їх почали з 1 січня лікувати, приписали лікування одними і тими ж ліками. Потім перевіряємо в статистиці по їх медкарті через три місяці, а у одного плюс, а у другого - мінус. То, напевно, другого і не лікували! Тобто, це дозволить подолати багато зловживань на місцях, контролювати дуже багато процесів, краще планувати поставки.

- Раніше ви говорили, що необхідно змінити величезний пакет нормативних актів, над якими законопроектами зараз працюєте? До слова, 6 вересня ви обіцяли представити карту реформи, але цього не сталося. На коли переноситься?

- Уряд вирішує, яка буде. Ми подали (карту реформи - ред.), просто після канікул всі вирішили (відомства - ред.) подати все і одночасно. Ми потрапляємо (з картою реформи - ред.) на наступний Кабмін - це 13 число. Але, Слава Богу, нас почули: нас уже хочуть і РНБО послухати, затвердити концепцію. Так що крига скресла. Що стосується законодавства, на сьогоднішній день у нас прийнято 17 нормативно-правових та організаційно-розпорядчих актів, ми розробили, зараз він проходить обговорення, проект закону "Про пенітенціарну систему". Ми зараз допрацьовуємо за участю національних і міжнародних експертів правила внутрішнього розпорядку. Це дуже болюче питання. Ті ж будівельні норми у наших установах ми змінили вперше з часів Радянського Союзу. Тут все потрібно міняти.

- Сьогоднішнє рішення ми побачили - планується електронна система. Ось ці 17 прийнятих актів, що конкретно мається на увазі?

- Наприклад, положення про роботу на підприємствах в системі виконання покарань. У нас же є підприємства, а законодавство не змінювалося. За багатьма нашим підприємствам, на яких ведеться господарство, що не оформлена земля. Тобто, такі є проблеми - треба міняти дуже багато. До того ж, часто доводиться залучати до роботи інші міністерства і відомства. Наприклад, ми змінюємо норми харчування і про списання деяких речей. З харчування багато років нічого не міняли - змінився раціон, помінялися продукти. Велика проблема, коли підслідні їдуть до суду - їм же в руки не наллєш цей суп. Ми запропонували "а-ля кейтеринг" - набір в пластику, щоб людині можна було дати з собою сухий пайок. А тут з нами йде і Міністерство оборони, і Служба безпеки - у них теж є і гауптвахти, і слідчі ізолятори, далі МВС. Так що поки ми всіх обходили... Друге - нам дуже багато допомагає міжнародних і національних організацій. Наприклад, з чим ми зіткнулися: нам надають допомогу у вигляді миючих засобів, а у нас за нормами прописана лише сода як миючий засіб, і ми просто не можемо це списати. Знову ж таки, потрібен нормативний акт, а якщо його немає - це зловживання.

- Ви знаєте, і вся країна знає, що зловживань в пенітенціарній системі більше, ніж можна собі уявити: чому деякі співробітники можуть собі дозволити корупційні зловживання, а питання з миючими засобами така проблема?

- Ну звичайно, "класна" у вас позиція! З початку року 68 співробітників ми самі за участю СБУ, Нацполіції розробляли і затримували. Люди (співробітники - ред.) починають зважувати, чи потрібно їм іти на злочин або на зловживання. Наприклад, минулої п'ятниці ми затримали співробітника з 20-річним стажем, який, вибачте, в одному місці проносив наркотики!

- А випадок у Лук'янівському СІЗО?

- Це інше: там була затримана жінка, яка пропрацювала кілька місяців. Вона була затримана через те, що вона переводила в медчастину (за гроші - ред.). Той випадок - це в західному регіоні, інспектор з режиму. Знову ж таки, ми знову ставимо питання перед Мінфіном: перше - у нас зараз зарплата у співробітників в три рази нижче, ніж в Національній поліції і Національній гвардії. У них є ймовірність, що вони зустрінуть злочинця під час патрулювання, а у моїх працівників - це 100%. Найякісніші співробітники просто встали і пішли. Вони пішли або в Національну гвардію, або поліцію, або армію. Хто до нас іде? Або ті, кому нікуди йти, або ті, хто хоче провертати корупційні схеми, як ця дівчина з Лук'янівського СІЗО. Вона прийшла саме для цього! Або працюють у нас старі співробітники, перед якими я просто схиляюся. Так що не потрібно всіх під одну гребінку, мовляв, всі співробітники - корупціонери.

- В інтерв'ю одному зі ЗМІ міністр юстиції Павло Петренко заявив, що вже готовий пакет документів на підвищення заробітної плати за рахунок зекономлених коштів. Що це за документи і що це за зекономлені кошти, якщо завжди був дефіцит? Це означає, що в Мінфіні все вже погоджено?

- Це різні статті (фінансування - ред.). Дефіцит триває - на цей рік нас профінансували тільки 44% від необхідної суми. Спочатку року було 3,7 млрд, потім нам додали ще 400 млн. Так що зараз у нас більше 4 млрд, але все одно це не дотягує навіть до 50% потреб. Що ми маємо на увазі, коли говоримо про економію? Ми почали процес оптимізації структури.

читайте також: У Мін'юсті заявили, що на будівництво нових СІЗО потрібно орієнтовно 152 млн доларів

Ще кілька років тому кількість ув'язнених була більше, ніж 120 тисяч людей, на сьогоднішній день - близько 60 тисяч. Ясно, що у нас перевантажені СІЗО і напівпорожні самі колонії. У нас, наприклад, є показові приклади, коли 35 ув'язнених обслуговує 135 співробітників, при планах наповнення більш, ніж 600 осіб. Ясно, що ми це все опалюємо і так далі. Хіба це ефективне використання коштів? Ясно що ні. До нас такого ніхто не робив. Зараз створена комісія, яка буде вже постійно працювати. Ми будемо дивитися по системі - там, де наповненість не більше 50%, там, де погані умови, там, де немає виробництва - навіщо вони (колонії - ред.) потрібні?

- Ви їх "законсервуєте"?

- Вони будуть або "законсервовані", або перепрофільовані. Або ми їх будемо здавати нашим колегам. Наприклад, по одній колонії, яку ми збираємося перепрофілювати, до нас звернулося Міністерство оборони і просить у нас його взяти в оренду.

- Яка це колонія?

- Не можу сказати. Це секретна інформація. Це не стосується східного напрямку - не потрібно гадати. Але ми зараз з ними ведемо переговори. Вона розташована в тому регіоні, де їм дуже потрібно. Але ми працюємо і в іншому напрямку, в тому числі з місцевою владою, щоб персонал, який звільняється, був влаштований на роботу. Саме з цієї нагоди з Міністерством оборони ми домовляємося, щоб вони взяли і наших людей на роботу.

- Як ви ставитеся до ініціативи Генпрокурора Юрія Луценка про створення спеціальної колонії для військовослужбовців? Я так розумію, зараз йшлося не про це?

- Для колишніх співробітників органів внутрішніх справ у нас колонія є, можна і для військовослужбовців зробити. Знову ж таки питання в тому, яким буде наповнення. Питання в економічній доцільності. Це питання для обговорення.

- Підприємства в пенітенціарній системі, про які ви вже говорили, - як йде справа з планами Мін'юсту об'єднати їх в єдиний холдинг? Про це багато говорила ще перший заступник міністра юстиції Наталія Севостьянова.

- Що стосується підприємств: ми повинні були провести їх діагностику. Подивитися й устаткування, і номенклатуру виробництва, і готовність до перепрофілювання, кадри, - як управлінські, так і кого з засуджених ми можемо залучити до праці. Це питання стоїть у нас на порядку. Ми хочемо зробити за галузевим принципом. Наприклад, у нас дуже хороша "швейка" - ось ми об'єднаємо легку промисловість. Далі - деревообробна і так далі. У нас більше 100 підприємств, близько 20 займається пошиттям спецодягу - ось ми їх і об'єднаємо в систему. Зараз на ці 100 підприємств - 100 директорів, 100 бухгалтерів, 100 маркетологів, якщо вони взагалі є. Це і велике кадрове питання. Але ми з цього теж зробимо економію. Я вам скажу так: ми будемо ставити питання перед урядом, щоб нам давали державне замовлення. Тому що основна ідея створення цих підприємств - це не отримання прибутку, а залучення засуджених до праці, що є елементом ресоціалізації. Але ми, коли беремо участь в тендерах, ми програємо і вони (засуджені - ред.) не працюють.

- Як це буде функціонувати в системі ProZorro?

- Це запитання! Так, це запитання, яке ми будемо вирішувати і на засіданні уряду. Дивіться, як раніше покривався дефіцит фінансування, який у нас частково в системі: з оплати праці ув'язнених були відрахування до спеціального фонду, які можна було потім використовувати. На сьогоднішній день, коли у нас "мінімалка" 3200 грн плюс ці відрахування, то виходить приблизно 5,5 тисячі грн. Тобто, ми повинні нараховувати їм зарплату близько 5,5 тисячі грн. На волі підприємці платять своїм співробітникам 4 тисячі, або 4,5. І все - ми програємо (тендер - ред.) за рахунок того, що собівартість продукції різна.

- Виходить, що кошти, які ви недоотримуєте, держава все одно не економить. Гроші йдуть не держпідприємствам, а приватним?

- Так. Питання в тому, що ми можемо виробляти і парти для шкіл, і лабораторне обладнання, і європіддони, ящики і так далі. Наприклад, у Харкові велика частина тротуарної плитки зроблено нами, паркани - наші, урни, лавочки - наші. А це все було замовлено, і ми це робили. Якщо ми не виграємо тендер - звідки у них (ув'язнених - ред.) з'явиться зарплата? За що вони будуть купувати сигарети або цукерки? З яким багажем вони вийдуть на свободу?

- Так з ProZorro ви будете порушувати це питання? Переговори з Міністерством економічного розвитку і торгівлі ведете?

- Так, порушуємо. З паном Нефьодовим (перший заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Максим Нефьодов - ред.) ми товариші і, скажімо так, він мене чує. Я повторюся, що наша мета - не отримання прибутку.

- Проходить вже переатестація співробітників?

- Ми домовилися з поліцією, що вони нам нададуть свої центри, де вони проходили переатестацію, щоб ми їх використовували. Ми за місяць можемо пройти переатестацію. Це буде стосуватися офіцерського складу. Ми її проведемо дуже швидко. Як тільки буде відомо про підвищення зарплати - ми за місяць проведемо. Це не питання взагалі.

- Буде змінюватися підхід в підготовці нових кадрів?

- Ми говоримо не лише про підготовку нових кадрів, а й про перепідготовку наявних. Не всі ж погані! Потрібно відсіяти, а інших перепідготувати. У нас багато старих співробітників просто не знають, як по-новому працювати. Є Білоцерківське училище пенітенціарної системи. Вони спільно з Радою Європи та експертами з Великої Британії підготували освітній проект. Так, що ми почали вже перепідготовку. Вона вже йде місяців п'ять точно. На сьогодні у нас працює 30 тисяч осіб в системі, ясно, що не всі відповідають за режим, але це не тисяча співробітників, яких треба перевчити. По-перше, професіоналів мало, по-друге, на таку зарплату ніхто не піде. Нам кажуть: "Ось, наберіть!". Ми недавно оголошували конкурс - прийшло, вибачте, три каліки, які, природно, не пройшли. Йдуть такі, що ні з чого вибирати. Це все розтягнеться на рік-два, але ми вже працюємо над оновленням кадрів в системі. Зараз ми працюємо над відновленням системи кадрового резерву, над відновленням інституту наставництва. Керівник установи не народжується - його потрібно підготувати.

- Випадок в Одеському СІЗО - на якому етапі зараз розслідування?

- Чому ви не питаєте, що сталося з дівчиною (убитою в Одеському СІЗО - ред.)? Мене дивує, що у нас є мільярд організацій, які захищають ув'язнених, і жодної, яка захищає жертв цих злочинців. Жодної! Службове розслідування у нас завершено. За його підсумками у нас буде притягнуто до відповідальності близько 10 осіб, як співробітників СІЗО, так і співробітників міжрегіонального управління - комусь догану, хтось буде звільнений, когось притягнуть до кримінальної відповідальності, оскільки триває слідство, яке порушила прокуратура. З приводу цих подій - це і вбивство, і перевищення службових повноважень. Те, що від нас залежало, ми зробили. У нас службове розслідування завершилося сьогодні (6 вересня - ред.). Ми подаємо зараз пропозицію про притягнення до відповідальності. Далі є кадрова комісія, яка буде приймати рішення.

- Як часто бувають випадки нападу на співробітників?

- Цього року безпосередньо на території зафіксовано 20 випадків. У деяких випадках керівники установ нам цю інформацію не повідомляють.

- Щодо цих випадків хтось притягнутий до відповідальності?

- Так, в одному випадку, навіть рішення суду є. Людина сиділа в колонії, напав на інспектора, в результаті отримав ще один вирок. Розумієте, у нас не піонери сидять, а все-таки злочинці. Іноді вони один на одного нападають. Знову ж таки, коли немає роботи, то у них починається. Важкий контингент.

- Що ви вважаєте своїми досягненнями за рік на посаді і що, на ваш погляд, є основними проблемами в пенітенціарній системі?

- Досягнення - це розвиток ювенальної юстиції, є перші вже результати. Кількість неповнолітніх, які пройшли через ювенальну юстицію - більше 500 осіб. Є вже перша статистика про рецидиви - 2% - це в світі вважається дуже хорошим показником. Друге - те, що ми почали і де-факто ми перебуваємо на фінальній стадії з винесення закону "Про пенітенціарну систему", ми найближчим часом вже отримаємо щодо львівського ізолятора інформацію від інвестора.

читайте також: Інвестора для будівництва нового Львівського СІЗО можуть визначити уже до кінця осені – Петренко

До того, поки він не підписав угоду, - він потенційний інвестор. По Львову - реальний, потенційний інвестор є. По Києву (щодо передачі Лук'янівського СІЗО інвестору за програмою державно-приватного партнерства - ред.) - ми розуміємо, що неправильно були виписані умови. За допомогою зворотного зв'язку з міжнародними партнерами ми хочемо зрозуміти, де була помилка, і запустити процес заново.

Які основні проблеми? Скажімо так, якщо б були гроші - ми вирішували б проблеми швидше. Завжди працює формула: ціна, якість, швидкість. Можна обрати лише два з трьох. Якщо ми хочемо отримати високу якість за малу ціну - швидкість буде дуже низькою. Ясно, що навіть при грошах - це все одно роки. Я завжди наводжу приклад: у нас в системі більше 6 тисяч об'єктів. Якщо перебудовувати, уявімо, один об'єкт в один день - на це піде 16,5 років. Я не хочу бути шарлатаном і популістом - розповідати, що все відразу можна поміняти. Для мене тимчасові точки - 1, 3, 5, 7 років. Тобто, законодавство можна за рік поміняти.

- Ви хочете сказати, що через три роки будете на цій посаді?

- Питання в тому, що потрібно робити так, щоб прийшла після мене людина і в цілому дорожня карта залишилася.

Джерело: УНН
Відео
загрузка...
Погода, Новости, загрузка...