chi-mozhliva-sudova-reforma-z-neschodavno-priynyatim-zakonom-pro-ksu-rozpoviv-yurist

Чи можлива судова реформа з нещодавно прийнятим законом про КСУ – розповів юрист

 • 468212 переглядiв

КИЇВ. 22 грудня. УНН. Нещодавно підписаний Президентом Володимиром Зеленським закон про відбір кандидатів на посаду судді Конституційного суду України не спричинить суттєвої судової реформи, адже в ньому зберігаються можливості політичного впливу на роботу КСУ. Про це в коментарі УНН розповів юрист Геннадій Дубов.

Цитата

«Реформа – це зміна в порівнянні з тим, що було перед цим. Тому внесення змін до закону про КСУ, про регламент Верховної Ради України чи до інших законів, в будь-якому випадку доповнює процедуру, яка існувала раніше. Тобто, якщо реформу сприймати абстрактно, як зміну, то вона відбудеться в будь-якому випадку. Якщо говорити про змістовну частину, то під реформою ми часто розуміємо запровадження в тому числі європейських і, якщо ширше брати, євроатлантичних практик. В даному випадку, змістом реформи в плані процедури роботи КСУ є введення спеціального органу, а саме дорадчої групи експертів», – розповів Дубов.

Деталі

Згідно підписаного Президентом закону, половину членів комісії, що обирає суддів до КСУ, складають призначенці від національної влади, а половину – рекомендують міжнародні суб'єкти, організації та іноземні держави, які допомагають Україні боротися з корупцією та проводити реформи.

«Такої процедури в Європі та США не було і, мабуть, не буде. Тому до нас, в певній мірі, особливе ставлення. Нам хочуть допомогти і щоб голос тих людей, яких наші партнери вважають компетентними, доброчесними і що мають репутацію в західному розумінні цього слова, створив умови, аби обрані судді КСУ були по справжньому незалежними. У висновку Венеційської комісії декілька разів згадується, що ключовим питанням є усунення можливостей політичного впливу. Тобто, щоб судді, обрані до Конституційного суду, не були політично мотивованими, принаймні в суттєвій частині. І зараз дискусія обертається навколо єдиного питання: хто буде мати вирішальний голос, якщо делегати до дорадчої групи експертів від національної влади будуть блокувати рішення групи в цілому», – зазначив юрист.

У цьому й полягає різниця між підписаним Президентом України законом та рекомендаціями від Венеціанської комісії. У законі рекомендовано троє делегатів від національної влади і троє – від міжнародних партнерів. В рекомендаціях запропонований механізм введення сьомої посади, яка буде закріплена за “міжнародниками”. Таким чином, делегати від національної влади не зможуть заблокувати рішення дорадчої групи.

«Тому, чи можлива реформа в абстрактному розумінні? Так, можлива. Чи буде вона якісна з точки зору Заходу і Венеційської комісії? Скоріше за все, ні. І з одного боку, не дуже приємно, коли люди, що мають владу, здійснюють вирішальний вплив. А з іншого боку, в умовах молодої демократії, можливо, це й вихід на сьогодні», – розповів Дубов.

Нагадаємо

Венеційська комісія опублікувала висновок щодо законопроекту, спрямованого на вдосконалення процедури відбору суддів Конституційного суду. У своєму рішенні комісія дала цілу низку рекомендацій щодо вдосконалення закону та відмовилася від раніше оприлюдненого термінового висновку.

Президент України Володимир Зеленський підписав законопроєкт №7662 щодо "удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України на конкурсних засадах". Ця редакція закону не містить оновлений список рекомендацій Венеційської комісії.

Українські Національні Новини

Політика

    Популярні

    Новини по темі

    Південноукраїнський енергокомплекс: озброєні гідністю

     • 339865 переглядiв