Українські Національні Новини
інформаційне агентство
Дякуємо лікарям, які рятують країну!
Блоги: Діана Гранцева

Епоха ЖЕКів залишається в минулому

Поняття «ЖЕК» йде в минуле, яке, ми, можливо, будемо згадувати з ностальгією, як інститут комсомолу, а, можливо, і з полегшенням.

З 10 червня 2018 року набрав чинності я б сказала революційний закон в сфері ЖКГ. І незважаючи на те, що 23 травня парламентський Комітет з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства
підтримав рішення про відстрочення введення в дію нової редакції закону "Про житлово-комунальні послуги», нижче про основні нововведення, яких нам варто очікувати.

В першу чергу Закон вводить поділ Комунальних послуг на власне:
• Комунальні (світло, вода, тепло)
• Послуги з управління будинком (прибирання, вивезення сміття, ліфти і інженерні системи, всього 14 обов'язкових послуг-решта за бажанням власників житла)

По кожній категорії Закон має на увазі активну позицію Жителів і вибір форми взаємодії з постачальниками послуг.

Так, у випадку з комунальними послугами, існує три варіанти це:
• індивідуальний договір,
• колективний договір і
• колективний споживач.

Від того, який з цих варіантів буде обраний, буде залежати, хто буде відповідати за утримання внутрішньобудинкових мереж і якість надання послуг безпосередньо окремим квартирам.

У відношенні Послуг з управління будинком:
• Вибір Керуючої компанії
• Створення ОСББ
• І в разі, коли Мешканці не визначилися з формою управління, Управителя призначить міська влада і, швидше за все, це буде державний комунальний ЖЕК

Варто зазначити, що на цьому ринку вже з'являються приватні компанії-управителі, навіть є кілька асоціацій. Чим більше будуть врегульовані законодавчі умови, тим більше це буде стимулювати появу нових гравців. Крім того, появі альтернативних ЖЕКам компаній повинна сприяти монетизація субсидій, адже тоді у цих компаній не буде ризику, що доведеться місяцями чекати від держави коштів за субсідіантов.

Закон також передбачає можливість вибирати постачальника комунальних послуг. Однак тут, на відміну від ситуації з ЖЕКами, така можливість, швидше за все, в найближчій перспективі залишиться теоретичною, адже за фактом зараз немає альтернативи монополістам, якими є облгази і обленерго. Тобто демонополізації ринку ЖКГ очікувати поки не варто.

Разом з тим, новий закон "Про житлово-комунальні послуги" дозволить власникам квартир в багатоквартирних будинках відокремитися від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води. Але це можливо за умови, якщо є певна кількість вже відключених квартир в будинку.

"У багатоквартирних будинках, в яких на день набрання чинності цим Законом не менше половини квартир і нежитлових приміщень відокремлена (відключена) від мереж централізованого опалення та централізованого постачання гарячої води, власники квартир і нежитлових приміщень, приєднаних до таких мереж, не зобов'язані, але мають право виключно на власний розсуд в установленому порядку відокремити (відключити) від них свою квартиру або нежитлове приміщення і влаштувати систему індивідуального теплопостачання (опалення та / або гарячого водопостачання) в такій квартирі чи нежилому приміщенні", - йдеться в тексті закону.

У той же час примусове відключення від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води не допускається.

Також, Закон вводить таке поняття як пеня за прострочення оплати комунальних послуг і послуг з управління будинками. Якщо споживач заборгував за комунальні послуги, закон передбачає стягнення пені в розмірі 0,01% від суми боргу за кожен день затримки. При цьому загальний розмір пені не може перевищувати 100% загальної суми боргу. Крім того, штрафи обіцяють не нараховувати, якщо у людини є затримки з зарплатою або ж держава вчасно не перерахувало кошти на субсидії.

Можна вже зараз сказати, що c прийняттям цього Закону, а також Закону 417 про вибір форми управління багатоквартирними будинками, прийнятого в 2017 році -стартовала реформа ЖКГ і це серйозно. Епоха ЖЕКів - залишається в минулому. Звичайно, потрібна ще подзаконная база, потрібна практика впровадження реформи. Ця реформа розрахована на те, що відповідальними будуть самі Жителі, тобто, що вони будуть організовані і ініціативні. Якщо ж вони будуть пасивними, для них нічого не зміниться. Крім того, на ринок управління багатоквартирними будинками повинні прийти нові гравці. Якщо жителі обиратимуть тільки зі старих ЖЕКів, очевидно, ситуація не зміниться на краще. А поява нових гравців і конкуренція між ними буде сприяти підвищенню якості. Таким чином, реформа стартувала, але її реалізація залежить від рішень і дій учасників цього ринку: і Жителів, і управителя і Монополістів.

Загрузка...