Українські Національні Новини
інформаційне агентство
Обізнаність громадян єднає країну
Субота, 25 травня 2019 07:56
Блоги: Сергій Биков

Який зв’язок між оновленням БПП та виборчим кодексом?

Схоже, у виборчого кодексу є всі шанси. Про це свідчать заяви у БПП та інших фракціях. Президент Петро Порошенко заявив, що оновлений БПП проведе праймеріз. На думку президента, це має підвищити якісний склад майбутнього парламенту. Проте, праймеріз – скоріше президентська історія, а не парламентська.

Суть праймеріз – створити внутрішню конкуренцію у партіях перед виборами. Щоб політики всередині одного табору конкурували за лідерство. Якщо немає конкуренції –кожна партія перетворюється на закрите акціонерне товариство.

В Україні жодного разу не проводили справжні праймеріз ані на президентських, ані на парламентських виборах. Яку б демократичну партію не будували в Україні – виходить КПРС. Та й КПРС була більш демократичною за більшість партій сьогодення. Була чітко відпрацьована система партійних сходів. Сходів, а не ліфтів. Тому і запаморочення ні в кого не було.

Український досвід праймеріз

Напередодні виборів президента застосовували умовні праймеріз. Умовні, оскільки реальної конкуренції всередині партій немає. Наприклад, цьогорічні праймеріз УКРОПу виграв Олександр Шевченко. Фактично, жодної конкуренції не було. Адже, сильних політиків всередині УКРОПу можна перелічити на пальцях.

Основна мета таких «праймеріз» не обрати кращого кандидата, а показати партійного лідера як прозахідного демократичного новатора. Практика доводить, що жодного практичного результату фейкові праймеріз не приносять.

Місцеві праймеріз 2010 року

Ідею праймеріз застосовували і на місцевих виборах. Наприклад, Сильна Україна Сергія Тігіпка перед місцевими виборами 2010 сформувала списки, звернувшись до партійців.

Тоді влучно прокоментував праймеріз політолог Костянтин Бондаренко:
«Сильна Україна - єдина партія, яка зуміла створити умови, щоб громадяни взяли участь у формуванні її списків. Жодна інша партія навіть не намагалась привернути виборців до створення списків»

2010 року був єдиний приклад ефективного відбору кандидатів із залученням простих людей. Праймеріз дозволили Сильній Україні отримати фракції у 17 обласних радах. Це другий результат після партії Батьківщина, яка перемогла на виборах до 20 облрад.

Парламентські праймеріз 2012 року

Напередодні виборів до Верховної Ради 2012 року у парламенті лунали ідеї закріпити праймеріз на законодавчому рівні. Проте, навіть опозиційні партії цю ідею не підтримали.

Зрештою опозиціонери вирішили провести умовний праймеріз всередині об’єднанної опозиції. Історія специфічна, але дієва. За результатами умовного праймеріз кандидати від Батьківщини, УДАРу, Свободи та інших партій висували погоджених кандидатів у мажоритарних округах. Таким чином об’єднана опозиція не дозволила Партії Регіонів отримати конституційну більшість у парламенті.

Які праймеріз чекає на Україну?

В Україні немає окремого закону про праймеріз. Та головне у праймеріз не закон і навіть не політична воля. Головне – конкуренція, яка підвищить якість публічної політики.
Проект виборчого кодексу, який розглядає Верховна Рада створює конкуренцію всередині партій. Система відкритих регіональних списків змушує кандидатів від однієї партії конкурувати між собою, але не ганьбити партію. Також відкриті списки ліквідують корупцію у керівництві партій.

Коли формується закритий список, місця у ньому купуються як риба на базарі. Ми це спостерігали, коли в Україні діяла пропорційна виборча система. Та й на виборах до Верховної Ради 2014 року місця у прохідній частині списків продавали як пиріжки. Все через те, що список формує партійне керівництво. Тим, кому не вдалось купити місце у списку, йшли скуповувати мажоритарку.

Відкриті списки дозволять безпосереднім виборцям обирати, хто з кандидатів від партії пройде у парламент, а хто залишиться без мандату.

Нова система виборів дозволить ще й очистити неефективні команди партій на місцях. При цьому важливо не образити нинішніх керівників регіонів. Саме місцеві парткерівники є «вершителями долі» партій на місцях, а не київські штаби.

Новий виборчий кодекс дозволить вирішити одразу проблему якості та проблему управління. Це важливо для суспільства. І важливо для справжніх партій. Тому я очікую, що Верховна Рада підтримає виборчий кодекс. І вже восени українці оберуть парламент за новою системою.

Загрузка...