Експерт розповіла, які кейси дорожніх концесій можуть "прижитися" в Україні
Київ • УНН
КИЇВ. 29 жовтня. УНН. Україна прагне реалізувати концесійні проекти у сфері будівництва та експлуатації доріг починаючи з кінця минулого століття. Про перепони та перспективи в коментарі УНН розповіла керівник практики державно-приватного партнерства Jurimex Юлія Коваль.
Вона зазначила, що довгий час головною перепоною на шляху концесій доріг були невизначеність платоспроможного попиту та невпевненість потенційних інвесторів у незмінності політичної волі до реалізації довгострокових інфраструктурних проектів. Крім того, досі існують юридичні труднощі, пов'язані із прогалинами у законодавстві, додає експерт.
"Зокрема, дотепер існує проблема обмеженості форм державної підтримки концесійних проектів та відсутність гарантій виконання державою своїх фінансових зобов’язань в рамках проекту", - додає фахівець.
Чинне законодавство дозволяє приватному інвестору будувати та експлуатувати автомобільну дорогу двома шляхами, продовжує Коваль. Шляхом концесійної моделі або шляхом провадження проекту державно-приватного партнерства ( ДПП) на засадах плати за експлуатаційну готовність, розповідає Коваль.
"Якщо говорити максимально спрощено, то ці моделі відрізняються залежно від основного джерела компенсації інвестицій, внесених приватним партнером на інвестиційному етапі", - інформує вона.
Коваль уточнила, що у концесійній моделі таким джерелом є плата за проїзд, яка збирається з водіїв (користувачів) самим концесіонером.
"Тобто привабливість концесії полягає у тому, що такі проекти за своєю фінансовою моделлю будуються на засадах повної або принаймні часткової самоокупності - тобто здатні самостійно генерувати прибуток, і передбачають максимальну залученість і відповідальність приватного партнера та прийняття ним значної частини фінансових ризиків проекту. В той же час в Україні така модель викликає чимало сумнівів з огляду на те, що неможливо оцінити потенційний попит на концесійну платну дорогу в країні, яка взагалі не має досвіду функціонування платних доріг, через що ускладнюється планування фінансової моделі", - каже Коваль, додаючи, що чинне законодавство не визнає концесійними проекти, які не передбачають справляння плати з користувачів.
Натомість, у проектах ДПП основним джерелом компенсації інвестицій приватного партнера є платежі концесієдавця. У вигляді плати за експлуатаційну готовність, яка сплачуватиметься концесіонеру за рахунок бюджетних коштів, каже експерт.
"Тобто проекти ДПП, відмінні від концесійних, передбачають, що саме держава має надати фінансову підтримку реалізації такого проекту за рахунок бюджетних коштів, внаслідок чого держава по суті повністю бере на себе так званий ризик низького трафіку”, - констатує Коваль.
Як варіант, в Україні можна було б втілити модель співфінансування концесійних проектів на інвестиційному етапі, продовжує фахівець.
"Зокрема, існує чітка кореляція між внеском державного партнера на початковій стадії проекту та подальшими його виплатами на експлуатаційній стадії – чим більшою є частка у співфінансуванні проекту на етапі будівництва, тим дешевшим стає проект і тим менші виплати припадають на подальші періоди. Однак чинне концесійне законодавство в рамках концесій не передбачає таких форм державної підтримки як надання державних гарантій або співфінансування за рахунок бюджетних коштів - такі форми державної підтримки можуть бути хіба що в проектах ДПП, відмінних від концесії", - пояснює Коваль.
Оптимізувати ризики для державного партнера можна шляхом надання приватному партнеру гарантій мінімального доходу, вважає вона.
"Це саме той інструмент, який частково покриває ризик низького трафіку для приватного партнера, але не перекладає його повністю на державу. Однак знову ж таки, на сьогоднішній день чинне законодавство не містить такого інструмента, а передбачена концесійним законодавством плата за експлуатаційну готовність залежить від зовсім інших чинників і не може виконувати функцію гарантії мінімального доходу", - інформує вона.
Обранню тієї чи іншої фінансової моделі має передувати глибокий та якісний фінансово-економічний аналіз, вважає Коваль.
"Адже кожний концесійний проект має унікальний набір параметрів і ризиків, та потребує відповідного комплексу способів їх мінімізації, які в кожному випадку оцінюються і підбираються індивідуально залежно від проекту", - резюмувала вона.
Нагадаємо, цього року Україна успішно передала в концесію два порти - “Ольвія” та “Херсон”. Іноземні концесіонери зобов’язалися сплачувати щорічні платежі державі і за власний рахунок модернізовувати державні активи. Зокрема за порт “Ольвія” держава отримуватиме щорічно 82 млн грн, в розвиток місцевої інфраструктури Миколаївщини має бути інвестовано 80 млн грн, а в сам порт 3,4 млрд грн за 5 років.
За словами міністра інфраструктури Владислава Криклія, на черзі - концесійні проекти у портах “Чорноморську”, Одеси, Ізмаїла та Бердянська. Також в концесію планується передати сім залізничних вокзалів. Окрім того, обговорюється концесія доріг.
Довідка УНН: Концесія — тимчасове платне володіння об’єктами, що належать державі або територіальній громаді. Концесія передбачає обов’язкові платежі та інші матеріальні блага на користь держави з боку концесіонера.
Експерт розповіла, які кейси дорожніх концесій можуть "прижитися" в Україні
Синоптики дали прогноз на перший день листопада
На Закарпатті судитимуть лісників, які завдали багатомільйонні збитки державі
На Київщині близько 660 пацієнтів з COVID-19 потребують кисневої підтримки
У "Борисполі" жінку викрили на спробі ввезти 70 тис. наркотичних пігулок з Йорданії
Іспанський суд вважає, що Росія була готова надати Каталонії "10 тисяч солдат та політичну підтримку"
Рішення КСУ: Україна ризикує безвізом, грошима МВФ та політичною підтримкою — експерт
На Сумщині священнослужителя оштрафували за намагання незаконно проникнути до Росії
Прибутковість банків за дев'ять місяців впала на 22%
В Україні опублікували 46 архівних документів про використання СРСР дипломатів для агентурних цілей
Популярні
"Шахеди" в небі України звучать так само, як і в небі Близького Сходу: Зеленський зробив ще один натяк партнерам
США запровадили нові санкції проти режиму у Білорусі
Єврокомісія схвалила План України, що відкриває шлях до виплат з фонду в 50 млрд євро
Надходження валютної виручки через одеські порти збільшилися до 50 млрд грн - Кіпер
Божевілля у кремлі досі сильне: Зеленський заявив, що окупант спробує посилити штурмові та наступальні дії
Публікації
"Клуб проклятих" або які ризики несе в собі законопроєкт Гетманцева про "клуб білого бізнесу"
Сумнівний професор у сумнівному ВНЗ: як один депутат будує свою наукову кар’єру
Інститут подвійних стандартів: як НБУ у чужому оці порошинку бачить, а у своєму - пенька не помічає
Майже рік Олег Кіпер очолює Одеську область: про зміну громадянства дружини, закриту декларацію та життя під ракетами в еклюзивному інтерв’ю
Державна програма лікування безпліддя: які є обмеження та хто може скористатися
Експерт розповіла, які кейси дорожніх концесій можуть "прижитися" в Україні
Україна прагне реалізувати концесійні проекти у сфері будівництва та експлуатації доріг починаючи з кінця минулого століття. Про перепони та перспективи в коментарі УНН розповіла керівник практики державно-приватного партнерства Jurimex Юлія Коваль.
Синоптики дали прогноз на перший день листопада
До вихідних погода в Україні погіршиться, буде дощити, у неділю, 1 листопада, на заході опади припиняться. Температура дещо знизиться. Про це УНН повідомили в Укргідрометцентрі.
На Закарпатті судитимуть лісників, які завдали багатомільйонні збитки державі
У Закарпатській області лісники, які допустили несанкціоноване використання лісових ресурсів на понад 8,5 мільйонів гривень, постануть перед судом. Про це повідомили в пресслужбі Закарпатської обласної прокуратури, передає УНН.
На Київщині близько 660 пацієнтів з COVID-19 потребують кисневої підтримки
У Київській області COVID-19 підтверджено у 15 тис. 780 осіб. 658 пацієнтів потребують кисневої підтримки. Про це повідомляє УНН з посиланням на пресслужбу Київської обласної державної адміністрації.
У "Борисполі" жінку викрили на спробі ввезти 70 тис. наркотичних пігулок з Йорданії
Через пункт пропуску “Бориспіль” жінка намагалася ввезти в Україну майже 70 тисяч таблеток наркотичної дії. Буде проведена експертиза препаратів та ухвалюватиметься рішення про внесення відомостей до ЄРДР. Про це повідомляє УНН із посиланням на пресслужбу Держприкордонслужби.
Іспанський суд вважає, що Росія була готова надати Каталонії "10 тисяч солдат та політичну підтримку"
Суддя Хоакін Агірре з Барселони, який розслідує справу про незаконне фінансування референдуму про незалежність Каталонії в 2017 році, вважає, що Росія пропонувала прихильникам відділення регіону від Іспанії військову і матеріальну допомогу. Про це пише каталонська газета El Periodico, посилаючись на ордер, в рамках якого 28 жовтня в Каталонії затримали 21 прихильника незалежності Каталонії, зазначає УНН.
Рішення КСУ: Україна ризикує безвізом, грошима МВФ та політичною підтримкою — експерт
Рішення Конституційного Суду України про неконституційність відповідальності за брехню в декларації ставить під загрозу не лише безвізовий режим з ЄС, але і фінансову підтримку міжнародних установ та загалом політичну підтримку партнерів нашої країни. Про це в коментарі УНН сказав експерт з питань зовнішньої політики і політики безпеки, заступник Голови правління БО “Інститут стратегічних чорноморських досліджень” Олександр Хара.
На Сумщині священнослужителя оштрафували за намагання незаконно проникнути до Росії
На Сумщині прикордонники затримали священнослужителя, який намагався незаконно перетнути адмінмежу з України до Росії. Його притягнули до адмінвідповідальності у вигляді 3,4 тис. грн штрафу. Про це повідомляє УНН із посиланням на пресслужбу Держприкордонслужби.
Прибутковість банків за дев'ять місяців впала на 22%
Прибутковість банків у 2020 році залишається нижчою, ніж 2019 року, за результатами 9 місяців банки отримали на 22% менше чистого прибутку, ніж за цей же період торік - загалом 37,6 млрд грн. Про це УНН повідомляє з посиланням на пресслужбу регулятора.
В Україні опублікували 46 архівних документів про використання СРСР дипломатів для агентурних цілей
Центр досліджень визвольного руху спільно з архівом Служби безпеки України та Архівом національної пам’яті публікують онлайн 46 документів про про використання СРСР дипломатів для агентурних цілей за кордоном, а також про намагання організацій української діаспори через Генасамблею ООН заявляти про політичні репресії у СРСР. Про це повідомляє пресслужба Центру досліджень визвольного руху, інформує УНН.