Українські Національні Новини
інформаційне агентство
Дякуємо лікарям, які рятують країну!
Публікації: Економіка
63330

"Євробляхи" приготувалися: як з 15 червня будуть розмитнювати авто, і чому конфлікт не вичерпаний?

"Євробляхи" приготувалися: як з 15 червня будуть розмитнювати авто, і чому конфлікт не вичерпаний?

Розбиралися чи влаштовує власників авто "блях" рішення влади та чи чекати восени нових акцій протесту

КИЇВ. 9 червня. УНН. Акції протесту, перекриття доріг, спалювання своїх машин і постійний перегляд митного і податкового законодавства - ось як виглядає діалог між власниками авто на єврономерах (євроблях) і владою, яка встановлює ці правила. Активісти, вимагають прибрати акциз і зробити доступним розмитнення. Депутати скаржаться, що пішли вже на всі поступки, які могли, назвавши це "компромісом". Таким компромісом став підписаний Володимиром Зеленським закон, який дає пільговий період розмитнення автомобілів. Ці зміни повинні спростити механізм розмитнення машин на п'ять місяців. У владі вважають, що це кульмінація багаторічної суперечки, однак активісти з таким твердженням не згодні. За якими новими правилами тепер будуть розмитнюватися авто, і чому конфлікт не вичерпаний? Розбирався УНН.

Пільговий період

З 15 червня вступають у дію нові правила пільгового розмитнення тільки для "євроблях", які вже ввезені на територію України, і будуть діяти п'ять місяців. Додаткові три місяці надали військовим, які будуть перебувати в зоні бойових дій на Донбасі протягом більше 90 днів під час дії закону.

Формула розрахунку не буде залежати від вартості автомобіля, а тільки від віку, обсягу і типу двигуна. Від ввізного мита звільняються легкові авто віком від 5 до 15 років (екостандарт не нижче "Євро-2"). Вантажні авто з повною масою до 3,5 тонни, віком від 5 до 11 років (з екостандартом "Євро-5"). При цьому автомобіль повинен знаходитися в реєстрі митників в режимі "транзит" або "тимчасове ввезення" станом на 31 грудня 2020 року.

Також буде діяти обов'язковий внесок - 8500 гривень. Якщо власник передумав, або йому невигідно розмитнювати, він все одно повинен заплатити 8500 гривень до держбюджету, щоб протягом півроку вивезти його за кордон. Якщо до 15 листопада цього не буде зроблено, доведеться заплатити штраф 170 тисяч гривень. Опитані експерти позитивно оцінюють дані пільги. За даними Митної служби, зараз в Україні близько пів мільйона автомобілів на єврономерах. Завдяки ним, близько 2/3 таких машин зможуть розмитнити, не перевищивши 1000 євро, решта обійдуться до 3000 євро. Мікроавтобуси, автобуси, вантажівки і мотоцикли не підпадають під пільги.


Чому протестів не уникнути?

Відповідно до закону, у власників пів мільйона євроблях є п'ять місяців вирішити, що з ними робити: реєструвати, вивозити або платити штраф. Чи побачимо ми нові протести? Всі сторони конфлікту відповідають ствердно.

"Це не вирішує проблему. Ми не просили їх про пільги. Ми просили прибрати акциз - це єдина наша вимога. Чому не можуть зробити нормальний закон для всіх українців? Акциз - корінь всіх проблем. Якщо розмитнення в усьому світі коштує приблизно - 30%, сюди входить 20% ПДВ і 10% мита, це не тільки на автомобілі, а практично на все, то в Україні до цих платежів додається ще акциз", - розповідає Олександр Чернявський, керівник і співзасновник громадської організації "АвтоЄвроСила". За його словами, бажаючим придбати автомобіль за кордоном, доводиться сильно переплачувати кінцеву вартість.

"Ми не проти платити податки, але адекватні, без акцизу. Купив за 500 доларів заплатив - 150 доларів податків, купив за 100 тисяч доларів заплатив 30 тисяч доларів. Вони замість того, щоб прийняти закон № 3404, який вирішує це пункт, придумали закон № 1400, який діє лише для обмеженого кола людей, які їздять на автомобілях європейської реєстрації і знаходилися в Україні на момент прийняття закону, тобто встигли заїхати до 2021 року. І тепер у них є п'ять місяців", - говорить Чернявський.

За словами голови Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, це була остання поступка держави.

"Ми з вами робимо це востаннє, це крапка. Наскільки я пам'ятаю, це питання вирішувалося "раз і назавжди" вже тричі. Однак, після цього, активісти знову поверталися зі своїми новими вимогами. Іноді здається, що протестувальникам важливіший процес, ніж результат. Вони отримують пільгу або відстрочку, під цю пільгу завозяться нові автомобілі на єврономерах, і процес отримує нове дихання. Не впевнений, що в цивілізованій і сильній державі ми повинні приймати рішення виходячи не з інтересів всього суспільства, а з інтересів окремої, нехай і добре організованої громадської організації", - резюмував Гетманцев.

За минулий рік бюджет України поповнився від розмитнення автомобілів на 13,4 млрд гривень. Це 12% від усіх митних доходів. Тому експерти вкрай скептично ставляться до того, що влада піде на скасування акцизу або перегляд пільг. Глава комітету економістів України Андрій Новак каже, що правда в цьому конфлікті десь посередині, і законодавство цілком лояльне. "Коли говорять, що у нас дуже дорого, давайте згадаємо, які старі автомобілі завозять в Україну, ті, які невигідно утримувати в Європі через екологічний податок. Проте всі розуміють, що у нас рівень життя інший, тому дозволяють їх ввозити і йдуть на зустріч", - пояснює він.

Напередодні нового політичного сезону ми знову побачимо протести і євробляхи під Верховною Радою. Чернявський аргументує це тим, що проблема з боку влади не вирішена. "Пільговим періодом вони хотіли збити протестний електорат. Ті, хто зараз на єврономерах, у них буде можливість уникнути штрафу в 170 тисяч гривень, але щоб завезти новий автомобіль ми будемо переплачувати 300%. Влада обіцяє, що вона зробить для всіх якийсь новий закон, але це все на рівні слів, його не буде без протестів", - говорить він.

Про політичний контекст протестів у коментарі УНН каже Олег Омельницький, директор Auto-consulting. "У результаті їх все одно щось не влаштує, хіба що безкоштовно. Все одно будуть незадоволені, хтось не розмитнив свій автомобіль, вважатиме, що це дорого або не знайдуть документи, які потрібні, щоб скористатися даною знижкою. Ми бачимо, що і Михайло Саакашвілі вже коментує цю тему в плані інших ставок по розмитненню. Політикам вигідно їх використовувати, тому що вони організовані, активно збираються під Радою, можуть на місцях перекривати дороги. Політики, йдучи на популістські гасла, будуть прагнути піти на якісь заходи, щоб знизити градус протистояння", - говорить Омельницький.

На думку експерта, профільний комітет на перегляд пільг не піде, проте в майбутньому може піти на зміну ставок по митах, акцизу, в залежності, яка буде підтримка в парламенті і тиск з боку активістів. Всього, за оцінками економістів, пільговий період "євроблях" може поповнити бюджет країни на 300-400 млн євро.

Джерело: УНН
Підписуйтесь на канал новин УНН у Telegram